lørdag den 10. maj 2014

Kan man stemple med træ?

I dag har jeg eksperimenteret lidt med at bruge de søde wood veneers som stempler, i stedet for en almindelig stempelpude har jeg valgt at bruge Gelatos, jeg synes vandfarve effekten sammen med den ru overflade fra træ, giver et dejlig råt og tilfældigt look.



Du har garanteret allerede set og hørt lidt til Gelatos, de skønne "læbestift-agtige" vandbaserede farver, der har så højt et indhold af pigment at de give fuld knald eller douchede toner afhængigt af hvor meget vand der tilføjes?
Det er næsten kun fantasien der sætter grænsen for hvordan disse farver kan bruges, så her kommer en måde...

 Jeg har brugt en almindelig akryl stempelblok. 
Fordi jeg gerne vil lime på min blok har jeg først dækket den med VersaMark watermark. Lad den tørre, eller brug varmepistolen et øjeblik...


Bliv ikke bekymret over at blokken bliver uklar.
En vådserviet og den er så god som ny igen ;-)


Som baggrund har jeg brugt den glatte side af Tim Holtz' Distress Watercolor Cardstock som du finder i den fysiske butik.
Jeg har stemplet med Archival Ink.


Da jeg gerne vil nøjes med at stemple på en del af baggrunden, har jeg dækket resten med papir sat fast med ikke-permanent lim

Fordi jeg vil stemple med træ der ikke giver efter, har jeg monteret en 3D pude på min akrylklods, det er præcis disse puder der er årsagen til at jeg "sværtede" blokken først, de sidder temmelig godt fast.


Så begynder det sjove.
Jeg har lagt en dråbe vand på mit craf sheet, derefter har jeg lavet en palet med Geltaos i hver vanddråbe.



Jo mere vand du bruger, jo mere tones farven ud. På dette kort brugte jeg to dråber vand, på det andet kun en enkelt...


Brug alle de farver og figurer du synes, alt er tilladt.
Bliver synes du nogle af aftrykkene er for utydelige, så stempler du bare oveni en gang mere.


 Man skal jo ikke lade noget gå til spilde, så jeg har efterfølgende limet mine "træ-stempler" på kortet og det er helt sikkert at de matcher i farven ;-).
Derudover har jeg tilføjet lidt streger med en sort tusch.

og... så er det nu du bliver glad for at det er nemt at pille 3D puden af din akrylklods og kunne tørre den ren med vand eller vådserviet.

Jeg håber du fik blod på tanden til også at eksperimenter med Gelatos...

Kristina

3 kommentarer: